Optymistyczne spojrzenie na polską poligrafię

Sytuacja polskiej branży poligraficznej z roku na rok się polepsza. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez KMPG oraz Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, wartość produkcji sprzedanej w 2014 roku wynosiła...

Sytuacja polskiej branży poligraficznej z roku na rok się polepsza. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez KMPG oraz Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, wartość produkcji sprzedanej w 2014 roku wynosiła 13,2 mld zł. Jeśli sprawdzą się prognozy na bieżący rok, kwota ta powinna wzrosnąć do 13,8 mld zł. W następnych latach może zaś ona osiągnąć aż 14,5 mld zł.

Wyniki badania jasno wskazują, że największe znaczenie w poligrafii ma obecnie eksport. W latach 2010-2014 zwiększył się on aż o 50%, a coroczny wzrost był bardzo widoczny. W 2014 roku, wartość eksportu powiększyła się bowiem o 11,2% (do 5,93 mld zł). Wśród polskich firm poligraficznych, aż połowa sprzedaje swoje produkty i usługi na rynki zagraniczne. Eksport wprowadziły szczególnie duże i średnie przedsiębiorstwa – wśród nich jedynie 19% poprzestaje na sprzedaży krajowej (w poprzednim roku było ich 20%). Jeśli chodzi zaś o małe firmy, działania związane z eksportem prowadzi obecnie 58% firm (w roku 2013 – 63%). Wśród mikro przedsiębiorstw, z możliwości eksportu korzysta obecnie 37% firm (w poprzednim roku ich liczba wynosiła 31%).

Popularność eksportu wiąże się prawdopodobnie z sukcesami na zagranicznych rynkach. Jak przykład może posłużyć drukarnia offsetowa Granpak, która odnotowała znaczny wzrost dochodów z eksportu w tym roku i zamierza kontynuować ekspansję na zagranicznych rynkach. Być może to właśnie dlatego firmy poligraficzne w większości wyraziły pozytywną opinię na temat rozwoju branży – i to właściwie po raz pierwszy, gdyż do tej pory kondycję poligrafii oceniano jako neutralną. Sytuację na rynku poligraficznym, 43% podmiotów określiło jako dobrą lub bardzo dobrą. To aż o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Dobry stan branży potwierdza także spadek firm niezadowolonych z ogólnej sytuacji. Jest ich o 2 punkty procentowe mniej niż w ostatniej edycji badania, czyli 19%.

Warto wspomnieć także o sukcesach polskiej poligrafii w sprzedaży. Począwszy od ubiegłego roku, wzrasta liczba firm, którym udało się zwiększyć sprzedaż. Wzrost przychodu w roku 2014 w odniesieniu do 2013, zadeklarowało 58% przedsiębiorstw. 23% firm nie zauważyło zmian, a w 19% doszło do zmniejszenia sprzedaży. W roku 2013 wzrost sprzedaży odnotowało 53% firm, spadek zaś – 25%. Różnice wydają się więc pod tym względem niewielkie, widać jednak tendencję rozwojową. Jak nietrudno zgadnąć, najwięcej produktów i usług sprzedały duże i średnie firmy (wzrost sprzedaży wskazało aż 74% z tej grupy badanych; rok wcześniej było ich 71%). Wartość sprzedaży małych firm nie równa się wprawdzie ze wskaźnikami ogromnych przedsiębiorstw, lecz to właśnie w tej grupie widoczna jest największa poprawa w stosunku do poprzednich edycji badania. Wśród małych firm, wzrost sprzedaży odnotowało 62% przedsiębiorstw, czyli o 14 punktów procentowych więcej niż w roku 2013.

Jeśli chodzi o nastawienie przedsiębiorców na 2015 rok, to jest ono nieco bardziej pesymistyczne niż rok temu. Wśród dużych i średnich firm, zwiększenia sprzedaży spodziewa się 74%, czyli o 5 punktów procentowych mniej niż w roku 2014. Odsetek optymistów spadł również wśród małych i mikro przedsiębiorstw – odpowiednio 51% w stosunku do 54% w ubiegłym roku oraz 39% w stosunku do 44%.

Mimo obaw przedsiębiorców co do kondycji branży w niedalekiej przyszłości, wydaje się, że sprawy nie wyglądają aż tak źle. Badacze rynku przewidzieli bowiem wzrost wartości produkcji sprzedanej, przedsiębiorcy nie mają się więc chyba czego obawiać. Niestety, nie tylko strach przed spadkiem sprzedaży spędza im sen z powiek. Polska poligrafia niemal chronicznie cierpi bowiem na niedobór wykwalifikowanych pracowników. Przedsiębiorcy zgodnie twierdzą, że szkoły poligraficzne słabo przygotowują uczniów do wykonywania zawodu. W rzeczywistości, by nowo przyjęta osoba zdobyła umiejętności praktyczne, trzeba uczyć ją niemalże od podstaw – co jest kosztowne i długotrwałe.

Trudno powiedzieć, czego brakuje polskiej edukacji w zakresie poligrafii. Można jednak pokusić się o stwierdzenie, że szkoły stosują po prostu przestarzały system nauczania. Tymczasem w poligrafii coraz większą rolę zaczyna odgrywać Internet. Jak dotąd tylko 10% firm wdrożyło aplikacje mobilne i specjalne programy. Jest jednak niemal pewne, że ich liczba szybko wzrośnie. Obecnie około 59% zleceń obsługiwanych jest bowiem drogą elektroniczną.

Kategorie
BiznesWiadomości
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

*

*

Podobne wpisy

  • Jakie gadżety reklamowe znajdziemy w drukarni?

    Wielu przedsiębiorców chcących skutecznie reklamować swoje oferty szuka nieustannie nowych sposobów na zapewnienie sobie dobrej promocji. Jest to oczywiście jak najbardziej wskazane, bowiem jedynie dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu wszystkich dostępnych...
  • Jak stworzyć biuro wygodne do pracy?

    Wielu przedsiębiorców prędzej czy później stanie przed koniecznością urządzenia swojego własnego, pierwszego biura. Stworzenie takiego miejsca do pracy jest niezbędne do prowadzenia swojej działalności. Równocześnie jest to proste zadanie....
  • Materiały biurowe – co się przyda w każdym biurze?

    Powstaje coraz więcej nowych firm, a skutkiem tego także coraz więcej biur, które zajmują się na przykład tworzeniem dokumentacji, rachunkami, rozliczeniami czy po prostu organizacją wszystkich prac w przedsiębiorstwach....
  • Drukarnia internetowa – szybko i wygodnie

    Nie da się zaprzeczyć, że w każdej branży obecnie liczy się możliwość podejmowania działań szybko i efektywnie. Dlatego klienci między innymi oczekują, żę w różnych dziedzinach życia będą mieli...